Рекламната компания е набор от взаимосвързани промоционални дейности, които се определят от конкретен времеви интервал. Провеждането на рекламната кампания се осъществява по ясно определени принципи. Ясната стратегия и правилно поставените цели и задачи стават залог за успешното популяризиране на всеки продукт или услуга на пазара.
Необходимост от рекламната компания се появява:
- при навлизането на нов тип продукт на пазара;
- когато се разширяват направленията на предприятието;
- за конкуренция на пазара;
- когато търсенето намалява;
- за формиране името и престижа на фирмата.
Каквато и да е причината за рекламната кампания, основната й цел е да „привлече“ интереса и вниманието на потенциалните купувачи към продукт или услуга. Целта се постига чрез добре планиран план.
Най-често за такива компании се канят PR-мениджъри и рекламни специалисти, които създават план за действие:
- Първо, определя се категорията хора, към които ще се насочва рекламата;
- Анализът на пазара, проверка на конкурентоспособността;
- Разработва се комплекс от мероприятия, които ще бъдат най-ефективни;
- Избират се маркетинговите комуникации, с помощта на които ще се осъществява рекламната кампания;
Най-важното в определянето на целите и задачите на рекламната компания е по най-краткия път да даде максимално количество информация на голям брой потребители за продукта или услугата. Целта на рекламата е да се предизвика правилната реакция от потенциалния потребител.
В резултат на това се отличават следните цели на рекламните кампании;
- Да информира купувача за рекламирания обект;
- Да формира положително отношение към рекламирания обект;
- В маркетинга има три групи задачи, които се поставят при определяне на целите за рекламна кампания:
- информиране – информиране на потенциалния потребител за рекламния обект;
- убеждаване – да убедите потребителите, че обектът има предимства спрямо конкурента;
- напомняне – постоянно напомняне на аудиторията за обекта.
Задачите се поставят въз основа на намеренията, стратегиите на рекламодателя, както и на целевия пазар.
Рекламните компании могат да бъдат класифицирани:
- По мащаб:
- международни – обхващат няколко страни;
- национални – покрива жителите на страната;
- регионални – за конкретен регион;
- локални – засягат една местност.
- По обекта на рекламата: продукт, услуга, човек, идея.
- По целева насоченост:
- информационни – за рекламиране на нов продукт;
- убеждаващи – за бърза консумация на стоки или услуги;
- напомнящи – за поддържане на продажбите.
- По способи на разпостранение – радио реклама, телевизия, външна, филмова реклама, печатна реклама.