Тъй като за понятието „как да използваме инструментите“ трябва да разберете спецификата на работата в този сектор, ще започнем от самото начало, а именно от каква е разликата между онлайн маркетинга в B2B от B2C.
Трудности и предимства на онлайн маркетинга в B2B сферата
Нека да започнем с трудностите и особеностите на работата на компаниите в B2B сферата в интернет
- Целевата аудитория е доста тясна и често разпръсната в много ресурси, привличането и задържането на които е труден процес.
- Решенията се вземат по балансиран и рационален начин, понякога процедурата за приемане може да бъде отложена за шест месеца или повече, особено когато сумата на договора е повече от 100 хиляди долара.
- Решението не се взема от едно лице. Често тази покупка се координира с много хора (потребители, директор, финансов отдел и т.н.), което затруднява влиянието на маркетинговите методи.
- Степента на професионализъм на персонала в компанията, особено в отдел „Продажби“, е много важна. Не е достатъчно само да се привлече потребителя, той трябва и да се задържи. Така, ако не обосновете авторитета на компанията с професионално обслужване и изпълнение на дадените обещания, всички маркетингови усилия ще бъдат напразни.
- Трудно е да се направи оценка на ефективността на интернет комуникациите, защото няма статистика на покупките както в интернет магазините или данни на маркетингови изследвания, характерни за пазара на B2B. Потребителят може да види банер на компанията, да посети сайта, да започне да изучава асортимента и продукцията, да направи запитване, да разбере мнението на другите участници на пазара, след това да съгласува придобиването на продукта……и да купи на следващата година ( когато тези разходи бъдат заложени в бюджета на компанията). И на въпроса как разбрахте за нас, той едва ли ще си спомни правилния отговор. Както и какво е повлияло на решението му за покупка – сайта в търсачката, контекстуалната реклама, банера, PR-статията, direct mail, добре оформеният уебсайт, консултацията или интересна група в социалните. мрежа. И основният проблем е само в интервала от време, тъй като за B2C той е много по-нисък и съответно е възможно да се проследят покупките, или провеждане на акции – увеличаване на продажбите.
- Друг недостатък, това са ограниченията на инструментите на сектора B2B. Така че публикуването в блогосферата действа лошо (Дори в услугата „Blogun“, тя не се отрича). Ограничено използване на социални мрежи и големи медийни платформи. Което стимулира по-пълноценното използване на други онлайн маркетингови инструменти. Понякога възникват трудности на етапа на намирането на подходящите професионални платформи – когато те са само няколко и принадлежат на конкурентите, практически е невъзможно да се рекламира там. Или въобще няма такива платформи заради спецификата на предлагана продукция.
А сега малко и за предимствата, а именно:
Защо използването на онлайн маркетинга в B2B сектора е просто необходимо във всяка компания
На практика всички потенциални потребители на B2B имат достъп до интернет.
- Понякога концентрацията на всички участници на пазара може да се осъществи на няколко ресурса и ефективното представяне на тяхната компания ще бъде много по-продуктивно от другите видове маркетинг. Защото ви позволява да наблюдавате потребностите на потенциалните клиенти и незабавно да им предложите начини да ги удовлетворят, без да е необходимо да се „разпилявате“ по целия интернет.
- За много B2B услуги целевата аудитория може да бъде много по-широка от очакваното, особено по отношение на услугите и сервиза (често не се вземат под внимание потребностите на малки и регионални компании, на свободна практика). И без Интернет, такива клиенти просто ще бъдат загубени.
- Всички, дори супер специфични и скъпи въпроси се приемат от хората. И хората имат очаквания и емоции, с които можете да играете. Интернет е отлично място за построяване на комплексен имидж на компанията, проследявайки критики и споменавания, взаимодействие с аудиторията, привличане на нови потребители. И пренебрегването на този ресурс всяка година ще излиза по-скъпо на компаниите. Компетентните и творчески действия в интернет могат да достигнат целта ви много по-бързо, отколкото директните обаждания или посещения.
- Интернет е отлично място за автоматизиране на работата и намаляване на времето на персонала. На сайта можете да поставите формуляр за поръчка, каталози, цени, условия на плащане и доставка, отговори на най-популярните въпроси. Мениджърът по персонала може да публикува в сайта информация за кандидата и анкети, счетоводителят – личните сметки на дружеството, юристът типичните условия на договор, мениджъра по продажби условия на работа с дилъри и партньори, и т.н. При онлайн поръчките е възможно да се интегрира CRM системата. Всичко това в един комплекс дава значителен ефект за спестяване на време и следователно увеличава производителността на персонала.
- Сравнително евтин контакт с потенциалния клиент. Някои малки компании със свой бюджет могат да си позволят само приеми от интернет маркетинга. Основната задача на маркетолога е да се увери, че контактът е видян, приет и след това прераснал с сътрудничество.
- Интерактивността ви позволява да използвате инструменти, които не са възможни при други видове маркетинг. Веднага можете да започнете диалог с потребителя, да покажете възможностите на продуктите на видео, да препратите препоръки в социалните мрежи, да давате инструкции за употреба в PDF, отдалечен достъп до компютъра на потребителя чрез TeamViever и конфигуриране на програмата, както и много други. Трудно е да се оценят такива възможности, а способността им да ги използват е един от ключовите моменти в успешните компании. Интернет маркетингът трябва да има много по-широк набор от инструменти. От писане на прессъобщения и подготовка на онлайн презентации до аналитична работа, обосноваваща използването на контекста и изграждането на програми за лоялност на клиентите.
- Използване на ресурси за търсене. Ако някой търси продукт на вашата фирма, просто е необходимо информацията за него да бъде представена на преден план. Контекстната реклама е добра, но е скъпа и причинява повече недоверие, отколкото резултатите от търсенето. SEO, sniping, изображения на карти, снимки, видеоклипове и т.н. – всичко това с минимална инвестиция дава добър резултат. И помагате на потенциалния клиент да ви намери.
- Провеждане на маркетингови проучвания. Въпреки проблематичния анализ на „стойността“ на конкретни посетители, интернет предоставя неограничени възможности за провеждане на изследвания. Като се започне от анализа на предложенията на конкурентите и тяхната дейност, и приключи с провеждането на проучвания и идентифициране на нуждите на вашите потребители.