Мърчандайзингът (от английски merchandise – стока) дословно се превежда като „изкуството да търгуваш“. Всъщност това е цял комплекс от мероприятия, които се провеждат в търговската зала, за да се увеличат продажбите и активно да се рекламира продуктът. Съответно, мърчандайзър е експерт в популяризиране на стоки в магазините за търговия на дребно.
Тази професия се появява през 30-те години на двадесети век в Съединените щати. Американската маркетингова асоциация определя мърчандайзинг като „планирано популяризиране на правилния продукт в правилното място на правилната цена“. С други думи, за да може купувача да възприеме предлагания продукт като „правилен“, а значи и нужен, съществува системата мърчандайзинг.
На практика в дейността на мърчандайзър са включени четири основни направления:
Първо – изнасяне на продукта в търговската точка.
Второ – намиране на търговски обекти, където да се представят стоките, маркови рекламни носители, листовки, специални плакати, декоративни елементи с фирменото лого и др.
Трето – търговското оборудване. Много компании предлагат магазини със свои собствени фирмени рафтове, стелажи, маси.
Четвърто – работа с продавачите. Задачата на мърчансайзър е да гарантира, че продавачът е рентабилен да представлява неговия продукт.
В задълженията на мърчандайзър влиза също така наличие на стоки в склада, а понякога и проследяване цените на конкурентите.
Изискванията за кандидатите за мърчандайзър също са демократични, но те все пак са повече отколкото за промоутър. Възрастта, като правило е над 20 години. Желателно е висше образование и познаване на основите на мърчандайзинг. В много компании задължително изискване за кандидата е наличие на шофьорска книжка и личен автомобил. Напоследък често се предпочитат мъжете кандидати – за тях е по-лесно да доставят и разтоварят стоки и рекламни материали. Добрият търговец трябва да има чувство за естетика, страст и смелост при взимането на решения.
Как да станете мърчандайзър
Работа като мърчандайзер може да получи и студент, или човек без специално образование, въпреки че понякога работодателите канят само висшисти от висши учебни заведения с икономическа ориентация. Повечето компании обаче предпочитат да набират нови хора и да ги обучават самостоятелно.
Работата като мърчандайзър е старт в кариерата в областта на продажбите. Това не е специалност за цял живот. Обикновено, след като работят известно време, хората израстват в кариерата като супервайзори, служители в отдел по маркетинг или мениджъри по продажбите.
Прочетете също и Професия Супервайзър