Тиймбилдинг: На кого е нужен? Видове тиймбилдинг. Как работи това? Човекът е бил и си остава основен ресурс във всеки бизнес. Използването на този ресурс възможно най-ефективно е задача на всеки мениджър. Но човекът е една сложна система.
Освен, че на работното място той може да построи цели две линии на взаимоотношения, работна и личностна, също така на неговата дейност оказват влияние още куп странични фактори, които не са свързани с неговите интелектуални възможности.
Ръководителят трябва да отчита възможностите и потенциала на всеки, и за да намери индивидуален подход, и да изясни кой кой е, съществува тиймбилдинг. За служителите това е начин да определят своето място в колектива, да проявят своите лични качества и по-добре да опознаят колегите си.
На кого е нужен тиймбилдинг?
Няма значение с какъв бизнес се занимава компанията, координираната работа на екипа е основен двигател за постигане на нейните крайни цели. На кои компании е нужен тиймбилдин? На всяка компания, на която „двигателят чука“ и иска да го „смаже“, или заздрави.
Какви видове тиймбилдинг има?
Тиймбилдинг рядко се класифицира, но все пак можем да разделим целевите дейности в няколко групи:
- Екстремални. Обикновено, свързани с екстремни спортове и често носят известен риск за здравето или живота. Тази група от дейности осигурява почти мигновени резултати и най-дълбоко чувство на единство.
- Интелектуални. Етнически, куестове, риалити шоута, ролеви дейности и всичко, за което стига фантазията. Главният критерий е умствената работа и наличието на интелигентност. Чудесен начин участниците да покажат скритите си таланти и потенциал.
- Творчески. Тази група не е толкова разпостранена като екстремен тиймбилдинг, обаче решава въпроси като изграждане на взаимоотношенията в екипа на базата на вкусовите предпочитания и дълбоко емоционално сближаване. За разлика от екстремните групи, ефектът не се постигнато толкова бързо, но при редовното провеждане на събития е по-издръжлив и дълготраен.
- Програмни. Тази група започна да се оформя преди десетина години, когато на помощ на службите за персонала се притекоха автоматизираните HRM-система. Софтуер в тази категория ви позволява бързо и ефективно да се извършва формирането на екипи. За разлика от всички други групи, използването на такива програми може значително да намали разходите и времето на тези събития.
Как работи това?
Един от ключовите моменти е изборът на членове на екипа. Параметрите за подбор са много, от психологически до професионална съвместимост. Трябва да се отчитат всички критерии. На практика това не е толкова просто, ръководителя не винаги познава толкова добре своите подчинени, за да оцени адекватно тяхната съвместимост. На помощ обикновено идват други специалисти или системи за автоматизирано управление на персонала. И едните и другите използват еднакви методи, но машинните изчисления , както показва практиката, са по-точни. Компютърните програми са способни да натрупват информация от много проведени тестове, което прави резултата по-достоверен.
Подобни мероприятия като тиймбилдинг са насочени на първо място към излизане от „сивия костюм“ и показване на личността във всичките и прояви. Попадайки в необичайни условия и изпълнявайки опасни, а понякога и глупави задания, човек се отпуска, собственото му „аз“ изплува на повърхността.
За да се идентифицират всички прояви на характера, най-добре човек да се махне от познатата среда, където си има свое местенце, обичайно разписание и маска на лицето „за всички случаи“. Такава обстановка създава най-добри условия са сближаване и опознаване на хората.